170601 Primavera Sound 01

La veu de l’expert: Pablo Soler

“Barcelona ofereix una marca reconeguda i reputada, és ideal per a esdeveniments com Primavera Sound”

Parlem amb Pablo Soler, director de Primavera Sound, el festival de música que en 16 edicions s’ha convertit en referència a la ciutat de Barcelona i cita ineludible per als amants de les bandes de pop rock indie i alternatiu.

En una frase, ens pot definir en què consisteix la seva feina en l’organització del Primavera Sound? Expliqui’ns el repte més complex que han hagut d’afrontar.

Com a director gerent, em correspon la tasca de planificació i control pressupostari, facilitant els mitjans necessaris per a la consecució dels objectius que ens marquem, així com la supervisió de l’entorn legal de tota la nostra activitat. Com a projectes que busquen l’excel·lència, els festivals Primavera Sound de Barcelona i Porto necessiten sustentar-se en una estructura que compleixi amb els estàndards més elevats d’exigència i rigor. Transformar la idea d’uns amics en una organització professional ben coordinada, eficient i rendible en un entorn fiscal inestable durant un período de recessió econòmica ha estat segurament el repte més important des que ocupo aquesta posició.

Per què van escollir Barcelona com a seu principal del Primavera Sound i quins són els seus punts forts en la indústria musical i l’escena de festivals?

La veritat és que vam escollir Barcelona perquè vivim aquí i pensem que a la nostra ciutat hi havia espai per a un esdeveniment de caràcter urbà i amb una visió transversal del mercat musical. Barcelona ofereix una marca reconeguda i reputada, unes infraestructures adequades, bones comunicacions, una dotació d’hotels i allotjaments de primera qualitat, opcions de restauració inacabables, platja i tot tipus d’oportunitats d’oci per a totes les edats… És una ciutat ideal per acollir aquesta tipologia d’esdeveniments.

Després de 16 edicions i un ascens meteòric, el Primavera Sound ha batut tots els récords i és, sens dubte, el gran referent dels festivals de música urbans. Què va suposar per al festival el trasllat al Fòrum el 2005? Què ofereix aquest espai respecte a altres àrees i espais de la ciutat?

Després de l’última edició al Poble Espanyol en què es van esgotar les entrades, el trasllat del festival al Parc del Fòrum va suposar un repte enorme pel que fa a l’exigència de qualitat en la contractació, ja que els espais eren molt més grans i necessitàvem atreure més públic. Per altra banda, ens va oferir l’oportunitat de treballar en unes instal·lacions molt més ben preparades per a la nostra activitat i de comptar amb alguns espais únics que, amb el temps, no només s’integrarien en l’experiència del Primavera Sound, sinó que l’acabarien definint. Els auditoris exteriors, la zona de banys o l’Auditori Fòrum són part de la personalitat del festival.

L’Auditori Fòrum és el de més aforament de Barcelona i compta amb unes característiques tècniques i acústiques de primer ordre. S’ha convertit en “la sala de concerts del festival”, cosa que permet formats diferents als d’altres escenaris i fa que alguns dels moments més especials de cada edició succeeixin entre les seves parets. Què és el que més valoren d’aquest espai, tant l’organització com els artistes?

L’Auditori Fòrum és una instal·lació única sense precedents en l’entorn del festival. A nosaltres ens permet programar espectacles que, per la seva naturalesa, encaixen malament en escenaris a l’aire lliure o amb l’audiència dempeus. És un auditori no només còmode i de bella factura, sinó que disposa d’un equipament tècnic i humà a l’altura.

Sovint, s’ha criticat el seu urbanisme i s’ha dit que el Fòrum està infrautilitzat i, d’alguna manera, desconnectat de la ciutat i la seva gent. Des de l’àmbit del turisme de negocis i els congressos, la percepció és que es va reforçant el teixit urbà i la ciutadania es va apoderant d’aquests espais. Amb el Primavera Sound i la seva aposta per apropar-lo a la ciutat, això encara és més evident. En la relació entre el Fòrum i la ciutat, quins aspectes creu que són millorables i què demanaria a les autoritats en aquest sentit?

Per a nosaltres sempre ha estat essencial mantenir una bona relació amb l’àmbit urbà en què desenvolupem la nostra activitat. Entenem que generem un ús intensiu de l’entorn i ens esforcem per millorar-ne la dinàmica any rere any. Des de la nostra perspectiva, creiem que les autoritats han d’administrar bé l’ús dels espais perquè generin riquesa cultural per a la ciutat, sense oblidar les necessitats dels veïns.

El Primavera Sound segueix creixent, no només en altres ciutats (Porto) i públics (minimúsica), sinó fins i tot en altres emplaçaments de la ciutat (“als Bars”, “als Barris”, “als Clubs”, “al Raval”…) i amb l’ampliació del recinte (com Primavera Bits). També s’han ideat iniciatives enfocades als professionals de la música. Han valorat incorporar altres espais del CCIB per a noves propostes?

El CCIB compta amb unes instal·lacions excepcionals i, per suposat, estem oberts a ampliar les que tenim en ús quan calgui.

Com a bon coneixedor del món dels festivals, com han evolucionat aquest tipus d’esdeveniments en els últims temps? Quina és la tendència i com la recull el Primavera Sound?

Els festivals han guanyat pes específic dins de la indústria. La revolució tecnològica ha facilitat i abaratit la difusió de la música gravada i el que més valoren els consumidors és l’experiència del directe. El Primavera Sound intenta recollir el més important del panorama musical d’actualitat, sense un ànim exhaustiu, però sí amb l’ambició de recollir una imatge fixa del més destacat en cada moment. Crec que ens ha diferenciat la independència que ha caracteritzat la nostra feina i que l’aficionat ha sabut entendre.

Per últim, quines novetats del festival destacaria per convèncer algú que vagi a aquesta edició i quines són les seves recomanacions del cartell del 2017?

Aquesta edició del festival compta amb més artistes que mai i amb un nou espai a la platja de Sant Adrià de Besòs que estarà centat en la música electrònica: Bicep, John Talabot, Michael Mayer, Ben UFO, Joy Orbison, entre d’altres. També comptarem amb un cartell ple d’estrelles com Grace Jones, Solange, Bon Iver, The XX, Aphex Twin, Van Morrison o Arcade Fire o una sòlida classe mitja amb Miguel, Mac de Marco, Magnetic Fields o Metronomy, per exemple, i d’una àmplia selecció de bandes emergents com Sampha, BADBADNOTGOOD o Gordi. I per últim, hem preparat una sèrie de sorpreses que no deixaran ningú indiferent. Sens dubte, és l’edició més ambiciosa de la nostra petita història.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


Cap comentari

Afegir més

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada